Entrevaux
Údolím řeky Var vede kupodivu široká, místy čtyřproudá silnice a taky jednokolejka z roku 1911. Jízda vlakem z Nice až do Digne je prý velká romantika, která ovšem něco stojí. Za zpáteční jízdenky pro dva zaplatíte jako za plnou nádrž benzínu.
Entrevaux vzniklo v 11. století, jeho dnešní podoba pochází ze 17. století, kdy nad ním nechal Ludvík XIV postavit Citadelu, protože Francie zrovna válčila se Savojskem. Pevnost nikdy nikdo nedobyl, čemuž se zvláště v létě nelze divit. Místní před cestou nahoru varovali, prý je to lepší v zimě, a protože už dopoledne bylo skoro třicet nad nulou, rádi jsme je poslechli.
Městečko i bez Citadely působí dojmem spíš středověkým, třeba díky třem vstupním branám s padacími mosty. Zážitek je to rozhodně autentičtější než celé slavné Carcassone a taky tu potkáte méně turistů, po ránu žádné.
Slavný Sébastien Le Prestre markýz de Vauban se ale asi jen na počasí nespoléhal, na opevnění byl machr. Opevnil i katedrálu a jako jediná v Provence je tu zvonice s cimbuřím. Dnes tu po něm pojmenovali restauraci a hotel.
Motorky se zrovna k renesanci ani středověku nechodí, i když, kdo ví. Správný motorkář vlastně připomíná rytíře v brnění a každá jízda se dnes stává nebezpečným dobrodružstvím. Každopádně Musée de la Moto do Entrevaux patří už od roku 1981.
V bizarním miniprostoru je nakupeno asi osmdesát historických motorek a mopedů, které místní mechanik a opravář Michel Lucani sbírá celý život a jeho syn Franck v tom pokračuje. Vstup volný, je však vhodné nechat nějaké euro na tácku, obzvláště chcete-li fotit. Obsluhuje tu miniaturní stařenka, která vypadá jako ona slavná průvodkyně muzeem Járy Cimrmana. Jawa (čti žava) je zastoupena třemi exempláři.
Mimo hradby lze najít dva staré funkční mlýny na olej a na mouku. Oba využívající proudy vody, která se hojně valí z předalpských svahů. Od mlýnů se naskýtá pěkný výhled na celé Entrevaux (čti ántrvó) a jeden lituje, že nemá drona s kamerou, protože ta by odkryla další úžasné pohledy.